Škola, brána života otevřená, školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
(I. stupeň, včetně žáků s LMP, platnost od 1. 9. 2016)
Vzdělávací oblasti | Vzdělávací obory | Ročník | Minimální časová dotace |
Disponibilní časová dotace |
||||
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | ||||
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk | 92 | 92 | 92 | 82 | 6 | 33 | 8 |
Anglický jazyk | - | - | 3 | 3 | 3 | 9 | ||
Předmět speciálně pedagogické péče | Dramatická výchova | |||||||
Předmět speciálně pedagogické péče | Logopedická a dyslektická péče | |||||||
Matematika a její aplikace |
Matematika |
51 | 51 | 51 | 51 | 51 | 20 | 5 |
Předmět speciálně pedagogické péče | Matematická cvičení | |||||||
Informační a komunikační technologie | Informatika | - | - | - | - | 1 | 1 | |
Člověk a jeho svět |
Prvouka | 2 | 2 | 2 | - | - | 12 | 3 |
Přírodověda | - | - | - | 21 | 2 | |||
Vlastivěda | - | - | - | 2 | 21 | |||
Etická výchova | - | - | - | - | 11 | |||
Umění a kultura | Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 12 | |
Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | |||
Člověk a zdraví | Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 10 | |
Předmět speciálně pedagogické péče | Zdravotní tělesná výchova | |||||||
Člověk a svět práce | Pracovní výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |
Celkový týdenní počet hodin |
21 | 21 | 24 | 26 | 26 | 118 | ||
18+3 | 18+3 | 21+3 | 22+4 | 23+3 | 102 + 16 |
Žáci s LMP
Ve všech předmětech je uvedena minimální doporučená úroveň. Všechny úpravy jsou vždy v zájmu žáka specifikovány v IVP tak, aby požadavky a skutečné možnosti směřovaly k dosažení jejich osobního maxima.
Vzdělávací oblasti a obory
Ve vzdělávacích oblastech je dodržena minimální časová dotace pro jednotlivé vzdělávací obory. Ve vzdělávacích oblastech Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace a Člověk a zdraví jsou uvedeny předměty speciálně pedagogické péče.
Obor Cizí jazyk
Cizí jazyk je povinný pro všechny žáky, ale vzdělávací obsah oborů Cizí jazyk a Další cizí jazyk je možné nahradit v nejlepším zájmu žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně dle § 16 jiným vzdělávacím obsahem.
Pro žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními od 3. stupně podpory (LMP) je časová dotace snížená na 1 hodinu týdně nebo nahrazená jiným vzdělávacím obsahem či oborem. Většinou je časová dotace pro cizí jazyk částečně nahrazena předmětem speciálně pedagogické péče. K úpravám očekávaných výstupů stanovených v ŠVP se využívá podpůrné opatření IVP.
Předměty speciálně pedagogické péče
Zákonný zástupce je v informovaném souhlasu seznámen s nabídkou předmětů speciálně pedagogické péče (vyhláška č. 27 /2016 Sb., § 16). V případě žáků zařazených ke vzdělávání podle § 16 odst. 9 je při podání žádosti zákonného zástupce uvedena skladba předmětů SPP, se kterou souhlasí všechny zúčastněné strany (zákonný zástupce, poradenské zařízení a škola), a to vždy v nejlepším zájmu žáka.
S ohledem na nejčastější vzdělávací potřeby žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními byly zařazeny předměty Dramatická výchova, Logopedická a dyslektická péče, Matematická cvičení, Zdravotní tělesná výchova. Při jejich zařazení je dodržen nejvyšší počet povinných vyučovacích hodin. V případě, že bude ŠPZ doporučovat jiný předmět, než námi nabízené PSPP, jsme schopni se jeho individuálním potřebám přizpůsobit.
Doplňující vzdělávací obor
Doplňující vzdělávací obor Etická výchova je vyučován v 5. ročníku i pro žáky s LMP. Je vytvořena minimální doporučená úroveň pro očekávané školní výstupy. Obor Dramatická výchova je zařazen jako předmět speciálně pedagogické péče od 1. – 5. ročníku. Je využíván dle doporučení poradenského zařízení.
Disponibilní časová dotace
Disponibilní časová dotace je využita ve vzdělávacích oblastech Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace, Člověk a jeho svět.
Jsou-li žákovi doporučena podpůrná opatření školským poradenským zařízením a zákonný zástupce souhlasí s jejich poskytováním, tak bude dle potřeb žáka použita disponibilní časová dotace k realizaci předmětů speciálně pedagogické péče.
Vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
Podpůrná opatření ve vzdělávacích oborech jsou v IVP specifikována v souladu
s doporučením poradenského zařízení a žádostí zákonného zástupce. Vždy poskytujeme podpůrná opatření v nejlepším zájmu žáka. Mohou být upravené očekávané školní výstupy vzdělávání, případně výběr učiva. Přiznaná podpůrná opatření se týkají žáků 2. – 5. stupně podpory, včetně žáků nadaných.
Vzdělávání žáků cizinců
Podpůrná opatření pro žáky cizince jsou individuálně upravena v IVP a disponibilní časová dotace se využije v oblasti Jazyk a jazyková komunikace.
Nadaní a mimořádné nadaní žáci
Škola vytváří podmínky pro využití potenciálu každého žáka podle individuálních potřeb v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory.
Nabídka předmětů a rozšiřujícího učiva bude vytvořena na základě doporučení poradenského centra a zájmu zákonného zástupce v rámci IVP.
Škola, brána života otevřená, školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
(II. stupeň, platnost od 1. 9. 2016)
Vzdělávací oblasti | Vzdělávací obory | Ročník | Minimální časová dotace |
Disponibilní časová dotace |
|||
6. | 7 | 8. | 9. | ||||
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk | 4 | 4 | 41 | 4 | 15 | 1 |
Anglický jazyk | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | ||
Německý jazyk | 1 | 1 | 2 | 2 | 6 | ||
Předmět speciálně pedagogické péče | Cvičení z českého jazyka | ||||||
Předmět speciálně pedagogické péče | Dramatická výchova | ||||||
Matematika a její aplikace |
Matematika | 4 | 4 | 4 | 41 | 15 |
2 |
Výchova k finanční gramotnosti | - | - | - | 11 | |||
Předmět speciálně pedagogické péče | Cvičení z matematiky | ||||||
Informační a komunikační technologie | Informatika | 1 | 11 | 11 | 11 | 1 | 4 |
Mediální výchova | - | - | - | 11 | |||
Člověk a společnost |
Dějepis | 2 | 2 | 2 | 21 | 14 | 5 |
Výchova demokratického občana | 1 | 2 | 2 | 2 | |||
Etická výchova | 11 | 11 | 11 | 11 | |||
Člověk a příroda |
Fyzika | 21 | 21 | 2 | 1 | 21 | 4 |
Chemie | - | - | 2 | 2 | |||
Přírodopis | 2 | 2 | 21 | 1 | |||
Zeměpis | 2 | 2 | 1 | 1 | |||
Ekologická a environmentální výchova | - | - | - | 11 | |||
Umění a kultura |
Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 10 | |
Výtvarná výchova | 2 | 2 | 1 | 1 | |||
Člověk a zdraví | Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 21 | 7 | 1 |
Předmět speciálně pedagogické péče | Zdravotní tělesná výchova | ||||||
Člověk a svět práce | Pracovní výchova | 1 | 1 | 1 | 11 | 3 | 1 |
Celkový týdenní počet hodin |
29 | 30 | 31 | 32 | 122 | ||
27+2 | 27+3 | 27+4 | 23+9 | 104 + 18 |
Škola, brána života otevřená
školní vzdělávací program pro základní vzdělávání – LMP – individuální vzdělávací plán
(II. stupeň – platnost do 2020, resp. 2021)
Vzdělávací oblasti | Vzdělávací obory | Ročník | Minimální časová dotace | Disponibilní časová dotace | |||
6. | 7. | 8. | 9. | ||||
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk | 6 (5+1) | 6 (5+1) | 5 (4+1) | 6 (5+1) | 19 | 4 4 |
Anglický jazyk | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||
Dramatická výchova | 1 (0+1) | 1 (0+1) | 1 (0+1) | 1 (0+1) | |||
Matematika a její aplikace | Matematika | 6 (5+1) | 6 (5+1) | 6 (5+1) | 6 (5+1) | 20 | 4 |
Informační a komunik. technologie | Informatika | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |
Člověk a společnost |
Dějepis | 1 | 1 | 1 | 1 | 8 | |
Občanská výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Člověk a příroda |
Fyzika | 1 | 1 | 1 | 1 | 13 | |
Chemie | - | - | - | 1 | |||
Přírodopis | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Zeměpis | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Umění a kultura |
Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 8 | |
Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Člověk a zdraví |
Výchova ke zdraví | - | - | 1 | 1 | 2 12 |
|
Tělesná výchova | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
Člověk a svět práce | Pracovní výchova | 5 | 5 | 5 | 5 | 20 | |
Celkový týdenní počet hodin – maximum týdně | 27 +3 | 27+3 | 27+3 | 29+3 | 110 | 12 | |
Celkový týdenní počet hodin – maximum týdně | 30 | 30 | 30 | 32 | 122 |
Poznámky k učebnímu plánu II. stupně
Poznámky k učebnímu plánu se týkají všech žáků II. stupně od 1. 9. 2016. U žáků s LMP se
od 1. 9. 2017 budou tyto změny realizovat od 6. ročníku. Ve všech předmětech je v daném roce a pro daný ročník uvedena minimální doporučená úroveň. Všechny úpravy jsou vždy v zájmu žáka specifikovány v IVP tak, aby požadavky a skutečné možnosti směřovaly k dosažení jejich osobního maxima.
Vzdělávací oblasti a obory
Ve vzdělávacích oblastech je dodržena minimální časová dotace pro jednotlivé vzdělávací oblasti. Ve vzdělávacích oblastech Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace
a Člověk a zdraví jsou uvedeny předměty speciálně pedagogické péče.
Chybějící hodiny ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví byly zařazeny do vzdělávací oblasti Člověk a společnost do vzdělávacího předmětu Výchova demokratického občana (viz kapitola č. 6 Rozšiřující učivo). Očekávané výstupy jsou součástí vzdělávacího oboru Výchovy demokratického občana.
Obor Cizí jazyk a Další cizí jazyk
Cizí jazyk je povinný pro všechny žáky, ale vzdělávací obsah oborů Cizí jazyk a Další cizí jazyk je možné nahradit v nejlepším zájmu žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně dle § 16 jiným vzdělávacím obsahem. Pro žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními od 3. stupně podpory (LMP) je časová dotace snížená na 1 hodinu týdně nebo nahrazená jiným vzdělávacím obsahem či oborem. Většinou je časová dotace pro Cizí jazyk a Další cizí jazyk částečně nahrazena předmětem speciálně pedagogické péče. K úpravám očekávaných výstupů stanovených v ŠVP se využívá podpůrné opatření IVP.
Předměty speciálně pedagogické péče
Zákonný zástupce je v informovaném souhlasu seznámen s nabídkou předmětů speciálně pedagogické péče (vyhláška č. 27 /2016 Sb., § 16). V případě žáků zařazených ke vzdělávání podle § 16 odst. 9 je při podání žádosti zákonného zástupce uvedena skladba předmětů SPP, se kterou souhlasí všechny zúčastněné strany (zákonný zástupce, poradenské zařízení a škola), a to vždy v nejlepším zájmu žáka.
S ohledem na nejčastější vzdělávací potřeby žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními byly zařazeny předměty Cvičení z českého jazyka, Dramatická výchova, Cvičení z matematiky, Zdravotní tělesná výchova. Při jejich zařazení je dodržen nejvyšší počet povinných vyučovacích hodin. V případě, že bude ŠPZ doporučovat jiný předmět, než námi nabízené PSPP, jsme schopni se jeho individuálním potřebám přizpůsobit.
Doplňující vzdělávací obor
Doplňující vzdělávací obor Etická výchova je zařazen od 6. – 9. ročníku. Je současně vytvořena minimální doporučená úroveň pro očekávané školní výstupy pro žáky s LMP. Obor Dramatická výchova je zařazen jako předmět speciálně pedagogické péče od 6. – 9. ročníku. Je využíván dle doporučení poradenského zařízení.
Disponibilní časová dotace
Disponibilní časová dotace je využita ve všech vzdělávacích oblastech, kromě oblasti Umění a kultura. Jsou-li žákovi doporučena podpůrná opatření školským poradenským zařízením a zákonný zástupce souhlasí s jejich poskytováním, tak bude dle potřeb žáka použita disponibilní časová dotace k realizaci předmětů speciálně pedagogické péče.
Vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
Podpůrná opatření ve vzdělávacích oborech jsou v IVP specifikována v souladu s doporučením poradenského zařízení a žádostí zákonného zástupce. Vždy poskytujeme podpůrná opatření v nejlepším zájmu žáka. Mohou být upravené očekávané školní výstupy vzdělávání, případně výběr učiva. Přiznaná podpůrná opatření se týkají žáků 2. – 5. stupně podpory, včetně žáků nadaných.
Vzdělávání žáků cizinců
Podpůrná opatření pro žáky cizince jsou individuálně upravena v IVP a disponibilní časová dotace se využije v oblasti Jazyk a jazyková komunikace.
Nadaní a mimořádné nadaní žáci
Škola vytváří podmínky pro využití potenciálu každého žáka podle individuálních potřeb v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory.
Nabídka předmětů a rozšiřujícího učiva bude vytvořena na základě doporučení poradenského centra a zájmu zákonného zástupce v rámci IVP.
Škola, brána života otevřená
školní vzdělávací program pro základní školu speciální – vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením - individuální vzdělávací plán
I. stupeň
Vzdělávací oblasti | Vzdělávací obory | Ročník | Minimální časová dotace | Disponibilní časová dotace | |||||
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | ||||
Jazyk a jazyková komunikace |
Čtení | 2 | 3 (0+1) |
2 | 3 | 3 | 4 | 16 | 1 |
Psaní | 1 | 1 | 2 | 3 (0+1) |
3 (0+1) |
3 (0+1) |
10 | 3 | |
Řečová výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 12 | 0 | |
Matematika a její aplikace |
Matematika | 2 | 2 | 3 (0+1) |
4 (0+2) |
4 (0+2) |
3 (0+1) |
12 | 6 |
Infor. a kom. technologie |
Informatika | - | - | - | - | 1 | 1 | 2 | - |
Člověk a jeho svět | Věcné učení |
2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 16 | - |
Člověk a společnost |
- | - | - | - | - | - | - | - | |
Člověk a příroda | - | - | - | - | - | - | - | - | |
Umění a kultura |
Hudební výchova | 4 |
4 |
4 |
2 |
2 |
2 |
18 |
- |
Výtvarná výchova | |||||||||
Člověk a zdraví |
Výchova ke zdraví | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tělesná výchova | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 18 | - | |
Člověk a svět práce |
Pracovní výchova | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 21 | - |
Týdenní hodinová dotace a disponibilní hodiny |
20 | 20+1 | 21+1 | 20+3 | 21+3 | 23+2 | 125 | 10 | |
Celkový týdenní počet hodin – maximum týdně | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 135 |
Škola, brána života otevřená
školní vzdělávací program pro základní školu speciální – vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením - individuální vzdělávací plán
II. stupeň
Vzdělávací oblasti | Vzdělávací obory | Ročník | Minimální časová dotace | Disponibilní časová dotace | |||
7. | 8. | 9. | 10. | ||||
Jazyk a jazyková komunikace | Čtení | 4 (0+1) |
4 (0+1) |
4 (0+1) |
4 (0+1) |
12 | 4 |
Psaní | 2 | 2 | 2 | 2 (0+1) |
7 | 1 | |
Řečová výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 0 | |
Matematika a její aplikace |
Matematika | 4 (0+1) |
4 (0+1) |
4 (0+1) |
4 (0+1) |
12 | 4 |
Infor. a kom. technologie |
Informatika | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | - |
Člověk a jeho svět | Věcné učení |
- | - | - | - | - | - |
Člověk a společnost |
2 | 2 | 2 | 2 | 8 | - | |
Člověk a příroda |
3 | 3 | 3 | 3 | 12 | - | |
Umění a kultura |
Hudební výchova | 2 |
3 (0+1) |
2 |
3 (0+1) |
8 |
2 |
Výtvarná výchova | |||||||
Člověk a zdraví |
Výchova ke zdraví | - | - | 1 | 1 | 2 | - |
Tělesná výchova | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | - | |
Člověk a svět práce |
Pracovní výchova | 5 | 5 | 6 | 6 | 22 | - |
Týdenní hodinová dotace a disponibilní hodiny |
25+2 | 25+3 | 27+2 | 26+4 | 103 | 11 | |
Celkový týdenní počet hodin – maximum týdně | 27 | 28 | 29 | 30 | 114 |
Škola, brána života otevřená
školní vzdělávací program pro základní školu speciální – vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami - individuální vzdělávací plán
Vzdělávací oblasti |
Vzdělávací obory | Ročník | Minimální časová dotace |
Disponibilní časová dotace | |||||||||
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | ||||
Člověk a komunikace |
Rozumová výchova | 3 | 3 | 3 | 4 0+1 |
4 0+1 |
4 0+1 |
4 0+1 |
3 | 3 | 3 | 30 | 4 |
Řečová výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 20 | ||
Člověk a jeho svět |
Smyslová výchova | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40 | |
Umění a kultura |
Hudební výchova | 1 | 2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
10 | 9 |
Výtvarná Výchova |
1 | 1 | 1 | 2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
2 0+1 |
10 | 7 | |
Člověk a zdraví |
Pohybová výchova |
2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 20 | |
Zdravotní tělesná výchova |
4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40 | ||
Člověk a svět práce |
Pracovní výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 20 | |
Týdenní hodinová dotace a disponibilní hodiny | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 190 | ||
0 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 20 | |||
Celková povinná časová dotace | 210 |
Finanční gramotnost
Finanční gramotnost je na I. stupni je realizována v předmětech prvouka a vlastivěda. Pro žáky II. stupně žáky je učivo zařazeno v průběhu školního roku tak, aby doplňovalo školními výstupy vzdělávání v ostatních předmětech. Výuka je zařazena od 6. ročníku do předmětů Etický výchova, Matematika, Fyzika, Výchova demokratického občana. V 9. ročníku je finanční gramotnost vyučována jako samostatný předmět Výchova k finanční gramotnosti a v pracovní výchově je téma uplatněno v návaznosti na Volbu povolání.
Charakteristika vzdělávací oblasti
Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz, cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/ rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace.
Peněžní gramotnost
Jedná se o kompetence nezbytné pro správu hotovostních a bezhotovostních peněz a transakcí s nimi a další správu nástrojů k tomu určených (běžný účet, platební nástroje).
Cenová gramotnost
Jsou kompetence pro porozumění cenovým mechanismům a inflaci. Jde o cenu peněz v čase, rozdíl mezi nominální a reálnou úrokovou sazbou, o praktickou podobu finančních nástrojů – poplatky, úrokové sazby.
Rozpočtová gramotnost
Jsou kompetence pro správu osobního/rodinného rozpočtu. Jedná se o vedení rozpočtu, stanovení finančních cílů, o schopnost zvládat různé životní situace z finančního hlediska.
Zahrnuje specializované složky
- správa finančních aktiv (vklady, investice, pojištění)
- správa finančních závazků (úvěry, leasing); orientace na trhu finančních produktů
a služeb; schopnost jednotlivé služby a produkty mezi sebou porovnávat a volit ty nejvhodnější s ohledem na konkrétní životní situaci
ekonomická gramotnost – schopnost zajistit si příjem, zvažovat důsledky osobních rozhodnutí na současný či budoucí příjem, orientovat se na trhu práce, schopnost rozhodovat o výdajích
makroekonomické aspekty – HDP, inflace, úroková míra
daňová oblast – mít povědomí o daňovém systému a roli daní v rámci občanské společnosti; zajištění odpovědného chování občanů vůči rodině a státu
Dále se k finanční gramotnosti pojí
gramotnost numerická (finanční numerické úkony)
gramotnost informační (schopnost vyhledat, použít a vyhodnotit informace v kontextu)
gramotnost právní (orientace v právním systému – práva, povinnosti, právní pomoc)
I. stupeň ZŠ
P e n í z e | ||
Obsah | Výsledky | |
hotovostní a bezhotovostní forma peněz způsoby placení banka jako správce peněz |
používá peníze v běžných situacích odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácení peněz |
|
H O S P O D A Ř E N Í D O M Á C N O S T I | ||
Obsah | Výsledky | |
rozpočet, příjmy, výdaje návrh na reklamaci |
na příkladu ukáže, proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje |
|
F I N A N Č N Í P R O D U K T Y | ||
Obsah | Výsledky | |
úspory, půjčky | vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy |
P e n í z e | ||
Obsah | Výsledky | |
nakládaní s penězi tvorba ceny inflace |
na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení na příkladech ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku, DPH objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny popíše vliv inflace na hodnotu peněz |
|
H O S P O D A Ř E N Í D O M Á C N O S T I | ||
Obsah | Výsledky | |
rozpočet domácnosti, typy rozpočtu, jejich odlišnosti základní práva spotřebitelů |
sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti uvede hlavní příjmy a výdaje domácnosti rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje zváží nezbytnost jednotlivých výdajů objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu vysvětlí, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele |
|
F I N A N Č N Í P R O D U K T Y | ||
Obsah | Výsledky | |
služby bank, aktivní a pasivní operace produkty finančního trhu pro investování a pro získání prostředků pojištění úročení |
uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky (spotřeba, úspory, investice) uvede a porovná nejčastější způsoby krytí deficitu (úvěry, splátkový prodej, leasing) vysvětlí význam úroku placeného a přijatého uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít |
6.2 Dopravní výchova
Vzdělávání v oblasti Dopravní výchova je realizováno ve 4. ročníku. Výuka je realizována v průběhu školního roku na Dětském dopravním hřišti v Jihlavě. Současně je téma dopravní výchovy začleněno do předmětů Prvouka a Vlastivěda.
6.3 Ochrana člověka za mimořádných událostí
Tematika ochrany člověka za mimořádných událostí byla zařazena do tematických učebních plánů v rozsahu nejméně 6 vyučovacích hodin ročně. Na 1. stupni byla začleněna do předmětů prvouka, přírodověda, vlastivěda a tělesná výchova, na 2. stupni do předmětů občanská výchova, výchova demokratického občana, rodinná výchova, fyzika, přírodopis, zeměpis a chemie. Tematika ochrany člověka za mimořádných událostí je rozčleněna do 4 témat: Ochrana člověka za mimořádných událostí, Živelní pohromy, Havárie s účinkem nebezpečných látek, Radiační havárie jaderných energetických zařízení.
Ochrana člověka za mimořádných událostí
- Cílem tohoto tématu je seznámení žáků s úlohou státu při ochraně životů a zdraví obyvatel, majetku a životního prostředí při vzniku mimořádných událostí.
- Žáci se seznámí s druhy mimořádných událostí, s činností integrovaného záchranného systému v rámci města, kraje, ČR.
- Žáci se učí reagovat, správně postupovat a pomáhat si při hrozbě nebo vzniku mimořádné události.
- Žáci jsou vedeni k citlivému vnímání životního prostředí, a to nejen při vzniku mimořádné události.
- V tomto tématu se žáci seznamují s pojmem živelní pohromy, dále s jejich účinky a druhy, ke kterým dochází jednak nezávisle na činnosti člověka, jednak v důsledku klimatických změn způsobených neuváženými zásahy člověka do přírody.
- Žákům je postupně připomenuta nutnost spolupráce všech zemí na řešení problémů při vzniku a odstraňování živelních pohrom a činnost mezinárodních organizací a nadací (OSN, ČK, aj.).
- Žáci si osvojují zásady chování při vzniku živelních pohrom, činnosti při vyhlášení signálu „Všeobecná výstraha“ a zásady při přípravě evakuačního zavazadla a při opuštění bytu.
- Žáci se učí používat telefonní linky tísňového volání a další komunikační prostředky, jsou seznámeni se zásadami používání improvizovaných prostředků ochrany osob a první pomoci.
Havárie s účinkem nebezpečných látek
- Cílem výuky tohoto tématu je upozornění žáků na nebezpečí, které vzniká s rostoucím používáním chemických látek a různých technologií.
- Žákům je objasněn pojem Havárie s účinkem nebezpečných látek, jsou seznámeni
se způsoby označování těchto látek, dále s projevy havárií s účinkem nebezpečných látek a ochranou člověka při jejich vzniku.
Radiační havárie jaderných energetických zařízení
- V posledním tématu jsou žáci upozorněni na kladné i záporné aspekty provozu jaderných elektráren a zároveň na jejich ekologický přínos.
- Žáci diskutují o otázkách budování a provozu jaderných elektráren, malé pravděpodobnosti vzniku havárie.
- Žáci se seznamují s opatřeními týkajícími se ochrany obyvatel při úniku radioaktivních látek.
6.4 Korupce
Rozšiřující vzdělávání, zahrnující boj s korupcí a protikorupční strategii, je zahrnuto do vzdělávací oblasti Člověk a společnost. V 8. ročníku bylo téma zařazeno do oboru Výchova demokratického občana (učivo: volby, volební právo, poslanecká sněmovna, politické strany - rozšířeno o téma korupce) a do oboru Etika. V Etice bylo rozšiřující učivo zahrnuto do učiva Mravní odpovědnosti ve společnosti a Politická autorita.
6.5 Obrana vlasti
Téma je součástí učiva v oblasti Člověk a jeho svět (Vdo, Dějepis, Etika) a Člověk a společnost (Vlastivěda). Obrana vlasti je rozšiřujícím učivem v historických souvislostech, v tématu spolupráce a integrace EU. Samostatné téma Obrana vlasti řeší Etika v 9. ročníku v kapitolách Pojmy mír a válka, Mravní přípustnost vojenské obrany, OSN, Vzdálenější a bližší příčiny válek, podmínky spravedlivé války, Dovolené a nedovolené válečné prostředky, Nobelova cena za mír. V 8. ročníku je téma prohloubeno o kapitoly Láska k vlasti, EU, Schengenský prostor.
6.6 Výchova ke zdraví
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru - 2. stupeň
Žák:
- respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery a pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství (v rodině, komunitě),
- vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví,
- vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním, sociálním zdravím a vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví; dovede posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví,
- usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví,
- vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí,
- dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky,
- uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc,
- projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce,
- samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím,
- optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví,
- v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování,
- dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika, spojená se zneužíváním návykových látek, a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým,
- vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti agresi,
- projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc.
Vztahy mezi lidmi a formy soužití
- vztahy ve dvojici – kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství,
- vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – rodina, škola, vrstevnická skupina,
Změny v životě člověka a jejich reflexe
- dětství, puberta, dospívání – tělesné, duševní a společenské změny,
- sexuální dospívání a reprodukční zdraví – předčasná sexuální zkušenost; těhotenství a rodičovství mladistvých; poruchy pohlavní identity.
Zdravý způsob života a péče o zdraví
- výživa a zdraví – zásady zdravého stravování, vliv životních podmínek a způsobu stravování na zdraví; poruchy příjmu potravy,
- tělesná a duševní hygiena – zásady osobní, intimní a duševní hygieny, otužování, význam pohybu pro zdraví; režim dne,
- ochrana před přenosnými i nepřenosnými chorobami, chronickým onemocněním a úrazy – bezpečné způsoby chování (nemoci přenosné pohlavním stykem, HIV/AIDS, hepatitidy); preventivní a lékařská péče; odpovědné chování v situacích úrazu a život ohrožujících stavů (úrazy v domácnosti, při sportu, na pracovišti, v dopravě).
Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence
- stres a jeho vztah ke zdraví – kompenzační, relaxační a regenerační techniky k překonávání únavy, stresových reakcí a k posilování duševní odolnosti,
- civilizační choroby – zdravotní rizika, preventivní a lékařská péče,
- auto-destruktivní závislosti – zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, patologického hráčství, práce s počítačem; návykové látky (bezpečnost v dopravě, trestná činnost, dopink ve sportu),
- skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání, sexuální kriminalita – šikana a jiné projevy násilí; formy sexuálního zneužívání dětí; komunikace se službami odborné pomoci,
- bezpečné chování – komunikace s vrstevníky a neznámými lidmi, pohyb v rizikovém prostředí, přítomnost v konfliktních a krizových situacích,
- dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví – bezpečné prostředí ve škole, ochrana zdraví při různých činnostech, bezpečnost v dopravě, znalost pravidel,
- manipulativní reklama a informace – reklamní vlivy, působení sekt,
- ochrana člověka za mimořádných událostí - živelní pohromy, terorismus.
Hodnota a podpora zdraví
- celostní pojetí člověka ve zdraví a nemoci – složky zdraví a jejich interakce, základní lidské potřeby a jejich hierarchie (Maslowova teorie),
- podpora zdraví a její formy – prevence a intervence, působení na změnu kvality prostředí a chování jedince, odpovědnost jedince za zdraví,
- podpora zdraví v komunitě – programy podpory zdraví.
Osobnostní a sociální rozvoj
- sebepoznání a sebepojetí – vztah k sobě samému, vztah k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí,
- seberegulace a sebeorganizace činností a chování – cvičení sebereflexe, sebekontroly, sebeovládání a zvládání problémových situací; stanovení osobních cílů a postupných kroků k jejich dosažení,
- psychohygiena v sociální dovednosti pro předcházení a zvládání stresu, hledání pomoci při problémech,
- mezilidské vztahy, komunikace a kooperace – respektování sebe sama i druhých, přijímání názoru druhého, empatie; chování podporující dobré vztahy, aktivní naslouchání, dialog, efektivní a asertivní komunikace a kooperace v různých situacích,
- morální rozvoj – cvičení zaujímání hodnotových postojů a rozhodovacích dovedností;
- dovednosti pro řešení problémů v mezilidských vztazích; prosociální chování.
6.7 Rodinná a sexuální výchova
Rodinná a sexuální výchova je vyučována v předmětech Etický výchova, Výchova demokratického občana. Výuka probíhá formou blokového vyučování za pomoci odborníků a současně žáci navštěvují odborná centra pro mládež. Především v uvedených předmětech dáváme do vzájemných souvislostí zdraví, etiku, morálku a životní cíle mladých lidí, kteří přijímají zodpovědnost za bezpečné a vhodné sexuální chování. Tuto problematiku vnímáme jako velmi citlivou, protože žáci často, dle jejich sdělení, nemají možnost o ní otevřeně hovořit se svými rodiči. Jako hlavní důvod uvádějí nedostatek času.
Rodinná atmosféra školy umožňuje diskuzi na jakékoli téma, tedy i ze sexuální oblasti. V případě, že žáci mají problém, se kterým se chtějí svěřit nebo se poradit, mohou se obrátit, kromě ostatních pedagogů, na výchovnou poradkyni a metodičku prevence, které jsou jim k dispozici i mimo vyučování.
Jsme přesvědčeni, že sexuální výchova se netýká pouze žáků 2. stupně, ale je nutné hovořit i se žáky nižších ročníků. Velmi nevhodná televizní, filmová, ale především internetová „nabídka“ z této oblasti nás utvrzuje v tom, že je více než žádoucí varovat před násilím a nebezpečnými situacemi, které ohrožují jejich morální vývoj i zdraví. Žáci jsou opakovaně informováni a ví, na koho se obrátit v případě sexuálního ohrožení a násilí. Rovněž je ve škole zřízena „schránka důvěry“, kam mohou vhazovat žáci své dotazy nebo problémy, které nesouvisí vždy se sexuální výchovou, ale i tento způsob komunikace se nám osvědčil.